Teorija i metodologija socijalnog rada

  • Studijski program: Doktorske studije socijalne politike i socijalnog rada
  • Vrsta i nivo studija: doktorske akademske studije
  • Nastavnici: Brkić Lj. Miroslav, Žegarac M. Nevenka, Petričković Ž. Milan
  • Broj ESPB: 10
  • Status predmeta: Izborni
  • Broj časova aktivne nastave predavanja: 5 SIR: 2
  • Metode izvođenja nastave: Predavanja i vežbe
  • Skinite specifikaciju predmeta

Cilj Predmeta

Sticanje zananja i kritičko poređenje savremenih teorijko-metodoloških osnova, pristupa i metoda prakse u socijalnom radu na različitim nivoima sistema: ontogenetskom, mikrosistemskom, egzo i makrosistemskom.  Na nivou produbljeno-kritičkog apsolviranja razmatranje epistemološke prirode različitih, međusobno protivurečnih teorijskih koncepcija nauke socijalnog rada

Ishod Predmeta

Pospešena maksimalna osposobljenost doktoranata za samostalno teorijsko-metodološko istraživanje i aktualizaciju krucijalnih gnoseoloških problema,  zasnovana na kreativno kritičkom razotkrivanju brojnih nedoumica ”savremene” nauke socijalnog rada.  Ovladavanje metodološkim znanjima i praktičnim veštinama za komplementaran pristup u analizi, istraživanju, rešavanju problema i zasnivanju intervencija na različitim nivoima prakse sa pojedincima, prodicama, grupama i zajednicama i sposobnost teorijske konceptualizacije iskustava iz prakse socijalnog rada.

Sadržaj Predmeta

Teorijska nastava:

Saznajno, ontološko, antropološko, aksiološko, metodološko, etičko i estetičko sagledavanje brojnih teorijskih pristupa u nauci socijalnog rada, poput humanističko-egzistencijalističkog, kognitivno-bihejvioralnog, sistemsko-ekološkog, socijalno-psihološkog, psihoanalitičkom, strukturalno-radikalnog i sl. Tokom nastve, kroz individualne radove i grupne projekte studenti razmatraju istorijski i kontekstualni okvir prakse, faktore koji doprinose bazi znanja u socijalnom radu i razvoju modela prakse u socijalnom kontekstu. Kritičko komparativni pregled metodskih kompleksa uključuje metode makro i mikro analize, uključivanje ideologije socijalne promene u praksu, konceptualne modele i pristupe promenama u funkcionisanju, ponašanju i društvenom položaju na nivou pojedinca, u analizi strukture i funkcionisanja porodice, malih grupa, zajednica i organizacija, kao i planiranje i razvoj strategije intervencija na mikro, mezo i makro nivou sistema.

Literatura

Osnovna:

  1. Allen – Meares, P. Garvin, Ch. (2000) (eds.) Social Work Direct Practice. Thousand Oaks: Sage Publicationa, INC.,
  2. Derezotes, D. S. (2000) Advanced Generalist Social Work Practice. Thousand Oaks: Sage Publicationa, INC., Garbarino, J. (ed.) (1992).
  3. Children and families in the social environment. New York: Aldine De Gruyter, Inc. Kemp, S. P.,
  4. Whittaker, J. K., Tracy, E. M. (1997)  The Social Ecology of Interpersonal Helping. New York: Aldine De Gruyter, Inc.,
  5. Klein, R. H., Schermer, V. L. (eds.) Group Psychotherapy for Psychological Trauma. New York: The Guillford Press. ,
  6. Milosavljević, M. (1998) Socijalni rad na međi vekova. Beograd: Draganić. ,
  7. Milosavljević, M. i Brkić, M. (2005)Socijalni rad u zajednici. Beograd: Socijalna misao.,
  8. O’Melia, M., Miley Kronsrud, K. (2002) Pathways to Power, Readings in Contextual Social Work Practice; New York: Allyn and Bacon.,
  9. Payne M. (2001)  Savremena teorija socijalnog rada. Banja Luka: Filozofski fakultet univerziteta,
  10. Petričković, M. (2006) Teorija socijalnog rada. Beograd: Socijalna misao.,
  11. Petričković Milan, Teorija socijalnog rada, Socijalna misao, Beograd, 2006. str. 301.,
  12. Odabrani tekstovi autora Prof. dr Iva Rastimira Nedeljkovića i Milana Petričkovića, objavljeni u časopisu Socijalna misao, časopšis za teoriju i kritiku socijalnih ideja i prakse, Izd. Socijalna misao, Beograd, u periodu od 1995-2008.

Ocena znanja

  • istraživački rad 40;
  • odbrana istraživačkog rada 20;
  • aktivnost u toku nastave 20
  • seminarski radovi 20