Teorije i politike roda

  • Studijski program: Doktorske studije politikoloških nauka – Studije kulture i medija
  • Vrsta i nivo studija: doktorske akademske studije
  • Nastavnici: prof dr Duhaček, R. Gordana
  • Broj ESPB: 10
  • Status predmeta: Izborni
  • Broj časova aktivne nastave predavanja: 5 SIR: 2
  • Metode izvođenja nastave: Predavanja i vežbe
  • Skinite specifikaciju predmeta

Cilj Predmeta

Upoznavanje sa osnovnim pojmovima feminističkih teorija, uvid u istorijski pristup borbi za ženska prava, razmatranje savremenih problema feminističkih teorija i praksi.

Ishod Predmeta

Poznavanje osnovne terminologije feminizma, istorijsko-teorijskih pristupa i savremenih političkih praksi.

Sadržaj Predmeta

Teorijska nastava:

  • Istorijske pretpostavke: žene, robovi i stranci; Jevreji i veštice.
  • Moderno doba i pojava feminizma
  • Matrijarhat i patrijarhat
  • Simon de Bovoar i značaj dela Drugi pol
  • Pol i rod
  • Pojava savremenog feminizma
  • Jezik i reprezentacija
  • Telo i seksualnost
  • Reproduktivna prava
  • Ukrštanje identiteta
  • Politike razlike
  • Postkolonijane teorije, queer i cyber teorije, ekofeminizam, itd.

Literatura

Osnovna:

  1. Simone de Beauvoir. 1982. Drugi pol. Beograd: BIGZ
  2. Mary Wollstonecraft. 1994. Odbrana prava žene. Beograd: Filip Višnjić
  3. Carole Pateman. 2001. Polni ugovor. Beograd: Feministička ’94
  4. Judith Butler. 2000. Nevolje s rodom. Zagreb: Ženska infoteka
  5. Levinas, Emanuel. 1998. Među nama – Misliti-na-drugog. Sremski Karlovci–Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.
  6. Gros, Elizabet. 2005. Promenljiva tela. Beograd: Centar za ženske studije i istraživanja roda.
  7. Fas, Dajan. Unutra/Izvan, Centar za ženske studije i istraživanje roda, Beograd, 2004
  8. Alison Jaggar and Iris Marion Young. 1998. A Companion to Feminist Philosophy.  Oxford: Blackwell Batler,Džudit i Džoan Skot. 2006. Feminstkinje teoretizuju političko. Beograd: Centar za ženske studije.
  9. Scott, Joan. 1986. Gender: a Useful Category of Historical Analysis. American Historical Review 91/5: 1053–1075

Ocena znanja

  • pismeni ispit 50;
  • prezentacije i seminarski radovi 30;
  • aktivnost u toku nastave 20